Tylko praca…

Historia młodego utalentowanego chłopaka Filipa, nauczyciela, który w małym miasteczku nakręca wg swojego scenariusza reality show. Przypadkowo widzi ten program karierowicz, dyrektor programowy jednej z wielkich stacji TV. Pragnie oszukać Filipa i wymusić oddanie scenariusza i praw autorskich. Filip po raz pierwszy znajduje się w takiej sytuacji i wydaje się bezradny. Jednak jest ktoś, komu zależy na tym, aby oszustwa dyrektora playboya wydały się i na tym, aby nie skrzywdził Filipa.

1. Wnętrze. Kolegium redakcji telewizyjnej. Naczelny rozpoczyna od złych wiadomości. Spada oglądalność w najlepszym paśmie wieczornym. Z pierwszego miejsca na rynku reklam z tego powodu spadli w ciągu ostatniego miesiąca na miejsce piąte. Koniecznie i to natychmiast muszą mieć jakiś hit, w przeciwnym razie z największej stacji krajowej telewizyjnej staną się prowincjonalną. Czy ktoś ma jakieś pomysły na program? Niestety, nikt. Kończy spotkanie zachętą, aby przez weekend wszyscy zastanowili się, czy chcą nadal pracować w firmie. Prosi, aby Robert Nowak został po kolegium.
2. Tamże. Naczelny uświadamia Nowakowi, że jego reality show przyniósł stacji więcej strat niż zysków i jeżeli czegoś nie przyniesie w poniedziałek, jest pierwszy na liście do zwolnienia.
3. Plener. Małe miasteczko.
4. Plener. Tamże. Zbliżenie na plac szkolny. Rozmawia Filip, wokół którego biegają dzieci, i Ewa. Gratuluje jej, że dostała się do finałów Miss i że wkrótce stanie się bardzo popularna w mieście i kraju. Jest zadufana i daje mu odczuć, że nauczyciel j. angielskiego (Filip) to nie jest szczyt jej marzeń, marzy o człowieku z klasą i perspektywami.
5. Plener. Przed domem Filipa. Wraca odprowadzany przez dzieciaki, które go lubią.
6. Wnętrze. Mieszkanie Filipa. Spogląda na telefon, nie ma zapisów na sekretarce. Rozbiera się i idzie do kuchni. Dzwonek u drzwi.
7. Tamże. Filip otwiera, wbiega przyjaciel Szymon. Ma wiadomość, w kablówce w sobotę wreszcie puszczają ich program. Znana jest już godzina i Szymon zadzwonił gdzie trzeba, do dyrektora państwowej stacji. Jest pełen optymizmu, ponieważ ma zamiar rozesłać VHS’y do różnych stacji. Najbardziej jednak zależy mu na tej jedynej stacji ogólnokrajowej. Filip wyraża nadzieje, że nie zepsuł programu. Szymon zapewnia, że był świetny.
8. Wnętrze. Gabinet Roberta Nowaka. Przez sekretarkę wzywa reżysera. Wchodzi dziewczyna- Luiza. Prosi, aby usiadła, sam zbiera dokumenty do teczki, pakuje się. Oświadcza jej, że prawdopodobnie będzie zmuszony zrezygnować ze współpracy z nią jako reżyserem, ponieważ nie „nadają na tych samych falach”. Luiza nie próbuje się bronić. Nowak wyjeżdża na prowincję na weekend, czy nie chciałaby jechać z nim? Odmawia mu. W takim razie na poniedziałek rano ma przygotować pomysł nowego programu, jeżeli chce pracować dla niego. W przeciwnym razie podziękuje jej, bo nie ma z niej żadnego pożytku.
9. Wnętrze samochodu. Nowak każe kierowcy jechać w jedno miejsce, chce kogoś zabrać na weekend na prowincję.
10. Plener. Małe miasteczko. Ulica. Filip idzie z Ewą. Ma dla niej świetną wiadomość, program, który nakręcił z Szymonem ma iść w kablówce i chciałby, aby ona oglądała go z nim u Szymona. Szymon robi z tej okazji przyjęcie. Towarzystwo będzie oglądać, a potem wypowiadać się na temat programu. Ewa nie wie, Szymona uważa za głupiego kaowca. Chyba nie przyjdzie.
11. Wnętrze. Pokój Szymona. Wiele osób. Szymon daje sygnał, że chce coś powiedzieć. Za kilkanaście minut odbędzie się premiera filmu, do którego scenariusz napisał Filip, a Szymon nakręcił go prymitywną kamerą. Najważniejsze jednak, że ma to być początek wielkiej kariery obu przyjaciół, bo zakupili prawa do swego pomysłu i po programie będą czekać na telefon od dyrektora jednej z publicznych stacji. Owacje.
12. Tamże. Do telefonu podchodzi Filip. Rozmawia z Ewą, ona jednak nie czuje się najlepiej w towarzystwie Szymona i jego przyjaciół. Zachęca, aby Filip wpadł do niej kolejnego dnia, bo chce się wyspać.
13. Wnętrze. Wynajęty pokój Nowaka, on i panienka. Nowak mimo seksu z opłacaną panienką nie ma zadowolonej miny. Mówi do panienki, a raczej sam do siebie, że gdy ma problemy w pracy, opuszcza stolicę, aby tworzyć. Ale czy w tej dziurze morze znaleźć natchnienie? Bierze pilota odbiornika telewizyjnego i włącza go. Przełącza nerwowo, bo nie znajduje niczego ciekawego. Panienka chce go zainteresować sobą, ale Nowak nagle odpycha ją nerwowo całym sobą wpatrując się w ekran, na którym widać Filipa wśród dzieciaków.
[Najazd kamery na ekran]
14. Wnętrze. Sala szkolna. Filip siedzi z gitarą i akompaniuje dzieciom, kolejno zapowiada dziewczynkę i ona śpiewa. Kiedy kończy, rozlegają się brawa. Filip odchodzi do dziewczynki i gratuluj jej. Prosi na scenę wszystkich finalistów i zapowiada, że nastąpi głosowanie. Zaznacza, iż w scenariuszu wygrywa osoba, którą wybiorą telewidzowie, ale niestety program nie idzie na żywo.
15. Wnętrze. Pokój Szymona. Wszyscy słuchają zakończenia programu i końcówki piosenki dziewczyny. Filip zapowiada zakończenie programu i zaprasza wszystkich do oglądania części drugiej, która może zostać nakręcona. Kończy się program. Wszyscy wybuchają radością, gratulacje itd. dla Filipa i Szymona. Ktoś krzyknął, że dzwoni telefon. Nagła cisza w pokoju. Telefon. Dzwoni. Wszyscy patrzą na Filipa i Szymona. Odbiera Filip, ponieważ stoi bliżej. Z drugiej strony Ewa. Oświadcza, że owszem zastanowiła się i przyjedzie do Szymona, aby zobaczyć z nimi program, ale pod warunkiem, że przyjedzie po nią. Filip już po nią jedzie. Odkłada słuchawkę. Szymon czeka na wiadomość, kto dzwonił. Ewa. Wszyscy zrywają ciszę, wracają do zabawy.
16. Plener. Filip pod domofonem Ewy. Ewa oświadcza, że jednak się rozmyśliła i nie jedzie do Szymona, boi się, że huk silnika malucha Filipa wprawi ją w zły nastrój, a nazajutrz ma być na wybiegu w ważnym hotelu. Pyta, o której jest ten ich program w kablówce, to ona być może zobaczy. Filip mówi, że właśnie się skończył.
17. Wnętrze. Gabinet Nowaka. Wchodzi Luiza. Nowak pyta, czy ma jakiś pomysł? Ma, nawet kilka. Daje mu plik papierów. Nowak wstaje, rzuca papierami, co z tego, że ona ma pomysły, skoro nie potrafi zrozumieć jego potrzeb i przez to współpraca im się nie układa. Na razie on wychodzi na kolegium i zastanowi się nad ich współpracą później.
18. Wnętrze. Kolegium redakcyjne. Naczelny odpytuje każdego, czy mają hita. Pierwszy z zapytanych przedstawia kronikę kryminalną. Naczelny stwierdza, że to już mają. Drugi opowiada o programie sportowym, w którym widzowie widzieliby dwie sale gimnastyczne w różnych miejscach kraju, a potem i zagranicy. To może się sprzedać, ale jest kosztowne. Dochodzi do Nowaka. Ma reality show, chce w całym kraju urządzić konkursy lokalne piosenki i to pokazywać, następnie finały w stolicy i nagroda główna płyta i program autorski dla gwiazdy, która wygra. Milczenie. Naczelny uważa to za świetny pomysł. Chce jak najszybciej scenariusz, na wczoraj.
19. Wnętrze. Gabinet Nowaka. Wydaje polecenie Luizie, aby pojechała pod wskazany adres i porozmawiała z niejakim Filipem. Ma od niego wziąć scenariusz programu i umówić go na rozmowę z nim, natychmiast.
20. Wnętrze. Szkoła. Luiza na korytarzu pyta o Filipa, pomaga zapłakanej dziewczynce, idzie z nią do toalety, aby obmyć twarz. W drodze powrotnej wpada na Filipa przez przypadek rozrzuca jego dokumenty. Pomaga mu je zebrać. Jest zakłopotana. Podchodzi do dyżurnej, pyta o Filipa, kiedy ona ma zamiar wyjść. Zatrzymuje go, rozmawiają przed szkołą.
21. Plener. Przed szkołą. Filip cieszy się, że jest zainteresowana scenariuszem, którego prawa autorskie posiada on chyba z próżności. Ona nie widziała programu, ale jej dyrektor owszem i chyba się podobał. Na plac wchodzi Ewa. Wita się z Filipem i pyta, czy nie widział jej brata, który ma kończyć właśnie lekcje. Nie, niestety. Mówi w obecności Luizy, że nie posądzała go o tak kiepski gust.
22. Wnętrze. Restauracja w dużym mieście. Filip czeka przy stoliku. Nowak się spóźnił, ale nie usprawiedliwia się. Nowak uświadamia go groźnym tonem, że ukradł mu pomysł na program. Filip nie rozumie. Nowak pokazuje mu jakiś plik papierów i oskarża o plagiat. Filip broni się, ma przecież zatwierdzone prawa autorskie, ma to na piśmie. Nowak nie będzie się z nim kłócił, w takim razie aby nie był pokrzywdzony, odkupi od niego prawa. Proponuje śmiesznie niską cenę. Filip musi to przemyśleć. Nowak podwyższa cenę. Filip musi się naradzić z Szymonem. Dobrze, Nowak podwaja cenę, aby obaj mieli jakiś zysk. Filip odkłada decyzję i wychodzi.
23. Wnętrze. Pokój Szymona. Filip opowiada o wydarzeniu. Szymon mówi, że materiał VHS wysłał dyrektorom wszystkich stacji i do stacji Nowaka również. To nieporozumienie, a Nowak blefował. Dlaczego tak zależy jemu na prawach i dlaczego był taki wściekły? A może naciągnąć go na większą sumkę i podać jakieś warunki, że na przykład Filip i Szymon muszą brać udział w produkcji? Szymon nie może, ma już nagraną pracę w reklamówkach w Niemczech i to jest jego życiowa szansa, natomiast Filip powinien spróbować, przecież to jego pomysł.
24. Plener. Park. Ewa z Filipem. Doradza mu, żeby wziął pieniądze, póki ktoś chce mu dać. Przynajmniej kupiłby porządny samochód. Zresztą niech robi, co chce. Filip mówi wówczas, o jaką stację chodzi i współpraca z nimi może przynieść większe pieniądze niż te od Nowaka. Ewa słyszała o tym panu same dobre rzeczy i chętnie mogłaby pogadać z nim w tej sprawie. Może to być jej przepustka do świata mediów. Filip zgadza się.
25. Wnętrze. Holl przed gabinetem Nowaka. Filip czekając na Nowaka spotyka Luizę, reżyserkę. Jest zapłakana.
26. Tamże. Z gabinetu wybiega Nowak, oznajmia w pędzie, że nie ma czasu teraz, żeby Filip zgłosił się za dwie godziny.
27. Wnętrze. Kawiarnia. Filip rozmawia z Luizą. Żali się mu na Nowaka. On niszczy jej karierę, a teraz obraża, bo nie należy do łatwych dziewczyn. W pewnym momencie Luizie wypada chusteczka, Filip podnosi ją spod stołu, a ponieważ schylili się razem, ich oczy po raz pierwszy spotykają się na długą, znaczącą chwilę. Powinna przełamać się i pójść z tą sprawą do Naczelnego. Chyba w końcu tak zrobi.
28. Plener. Pod blokiem Ewy. Filip dzwoni do niej i czeka, aż zejdzie na dół, chociaż jest zmęczona, ale poświęci się dla niego.
29. Tamże. Filip wyraża wątpliwości, że wciąga w swoje sprawy Ewę. Praca menedżerska dla niej to nie pierwszyzna, zresztą może się opłacić im dwojgu, ona wytarguje od Nowaka więcej, Filip zobaczy. Umówił ją z Nowakiem w pubie.
30. Plener. Lotnisko. Filip odprowadza Szymona. Żegnają się. Szymon nie chce ani grosza za scenariusz, przecież to pomysł Filipa, on tylko stał z kamerą. Tak między nimi, jego zdaniem Filip absolutnie nie powinien sprzedawać nic Nowakowi, to szuja i playboy.
31. Wnętrze. Pub. Nowak spotyka się z Ewą. Trafił swój na swego, oczy im się żarzą do siebie. Kiedy Nowak dowiaduje się, obsypując Ewę komplementami, że startuje w wyborach Miss, ofiaruje pomoc w promocji jej osoby, przecież z taką urodą powinna mieć duże a nie niewiadome szanse. Ewie się to podoba. Wreszcie Nowak proponuje, aby przenieśli się do jakiegoś normalnego miejsca, proponuje swoje mieszkanie, tam atmosfera pozwoli im się skupić na problemie.
32. Plener. Przed pubem Filip czeka na Ewę, a gdy wychodzi z Nowakiem i odjeżdżają, Filip ich śledzi.
33. Wnętrze. Gabinet Nowaka. Dzwoni szef. Nowak już kończy przygotowanie scenariusza, zaraz do niego idzie. Następnie dzwoni do Filipa. Czy sprzedaje mu scenariusz? Jak to nie, przecież jego narzeczona Ewa?! Filip stwierdza, że nie zna żadnej Ewy. Odkłada słuchawkę. Nowak dzwoni do Ewy. Ordynarnie i bez ogródek ostrzega ją, że jeżeli do południa nie będzie miał podpisanej umowy z Filipem, którą włożył jej do torebki, to w wystąpi w wyborach najstarszych mieszkańców Ziemi, a nie Miss. Rzuca słuchawkę.
34. Wnętrze. Klasa szkolna. Filip prowadzi lekcję. Wchodzi Ewa, czy może go prosić na chwilkę? Filip stwierdza, że nie mają sobie nic do powiedzenia. Jak to, przecież on ją kocha, a i jej on się podoba. Filip opanowany prosi ją, aby się uspokoiła, ponieważ dzieci chodzą jeszcze na bajki a nie na poważne spektakle dla dorosłych. Dzieci oburzają się, jest to już bardziej dojrzała klasa. Ewa nie daje za wygrane, jak on może jej to robić, przecież jej kariera wisi na włosku. No właśnie, chyba już pora, aby zauważyła, iż na świecie żyją jeszcze inni ludzie. Wybucha taką złością, że o mały włos nie rzuciłaby się na Filipa, ale nagle nad jej głową pojawia się słoik z wodą i jedna z uczennic wylewa na nią wodę.
35. Wnętrze. Nowak tłumaczy szefowi scenariusz. Roztacza przed nim plany podboju eteru i pasma po 2000 wieczór, nawet kilkakrotne powtórki zobaczy więcej ludzi niż pozostałe programy, bo program jest autentyczny, mówi o ludziach, dotyczy ludzi i jest dla ludzi. Telefon. Szef jest wzywany do montażowni, pilnie chcą mu coś pokazać. Zgadza się z Nowakiem, że to powinien być hit stulecia. Widzi w nim nowe twarze, chce młodych prezenterów. Nowak ma już kilka osób na oku, w tym świetnie zapowiadającą się piękność.
36. Wnętrze. Pokój Filipa. Gra na gitarze, ćwiczy. Telefon. Dzwoni sekretarka ze stacji tv, chce, aby Filip zobaczył się z Naczelnym. Nie jest zainteresowany. Naczelny bardzo nalega i prosi, wysyła po niego samochód. Ok.
37. Wnętrze. Sala narad. Filip siedzi i czeka na Naczelnego. Wchodzi Naczelny z Luizą. Filip jest zaskoczony, ale wita się z nią serdecznie. Naczelny ma dla niego propozycję. Chce, aby Filip zrobił dla jego stacji swój program w szerszej wersji, ogólnokrajowej. Oczywiście Filip zachowuje prawa i rozliczają się na zasadach wolnego rynku. Filip ma prawo wyboru reżysera, z którym chce współpracować. Filip patrzy na Luizę i prosi ją, chociaż nie wie, czy ona się zgodzi. Podchodzi do niej i podaje jej rękę. Ona zgadza się. Tylko jedno ją gryzie, czy Filip jest w stanie zrezygnować z pracy w szkole, przecież dzieciaki tak go kochają? Weźmie urlop na poratowanie zdrowia. Śmieją się. Wychodzą razem. Naczelny wzywa Nowaka przez sekretarkę.
38. Tamże. Nowak wchodzi. Naczelny pyta, czy widział osoby, które wyszły przed chwilą od niego? Tak. To teraz Naczelny prosi go, aby podpisał swoją rezygnację, w przeciwnym razie prawnicy stacji nie spoczną, aby załatwić mu darmowy wikt i opierunek na kilka lat. Ale przecież… Czy podpisuje, czy ma wezwać prawników?!
39. Plener. Filip i Luiza spacerują po parku. Umawiają się na wspólną pracę, ale widać, że nie tylko praca ich łączy, Filip dotyka jej dłoni, bierze jej rękę w swoją, a ona nie wyrywa się.

Filip- młody nauczyciel j. angielskiego, muzyk.
Szymon- kolega Filipa.
Ewa- ukochana Filipa, zarozumiała panienka.
Nowak- playboy i karierowicz.
Luiza- zdolna, ale tłamszona reżyserka filmowa.
Naczelny- szef stacji telewizyjnej.

Dodaj komentarz